Dr. MH KOREI

درمان افتادگی پلک فوقانی با پلکسر

درمان پلاسمایی با پلکسر (یا جراحی نرم با پلکسر) روشی انقلابی و جدید در حیطه پزشکی زیبایی و جراحی زیبایی و جوانسازی پوست صورت است که از جمله کاربردهای مهم آن می‌توان به درمان افتادگی پلک اشاره کرد. عمل جراحی برای درمان افتادگی پلک را «بلفاروپلاستی» می‌نامند.
در این روش با کمک جراحی پوست، اضافی پلک فوقانی و در صورت لزوم چربی‌های بیرون زده زیر پوست برداشته می‌شوند و محل مورد نظر با کمک بخیه ترمیم می‌شود. پلکسر روشی جایگزین برای جراحی پلک فوقانی است و به کمک آن می‌توان بلفاروپلاستی بدون جراحی (بدون بخیه و بدون برش) انجام داد. پلکسر روش درمانی بی‌خطر و ساده است که بدون به‌کارگیری تیغ جراحی، نتایج مطلوب و قابل قبولی دارد.

پلکسر چیست و چگونه کار می‌کند؟

دستگاه پلکسر، دسته‌ای دارد که توسط پزشک به‌کار گرفته می‌شود. این دسته دارای سری نوک تیز و یکبار مصرف و قابل تعویض است و بدین ترتیب بخشی از دستگاه که بیشترین تماس را با پوست دارد، همیشه تمیز و بهداشتی است. دستگاه تولید پلاسما می‌کند. پلاسما ماده‌ای است که خصوصیاتی ما بین گاز و مایع دارد. در نتیجه تولید پلاسما، قوس الکتریکی به‌وجود می‌آید و بین نوک دستگاه و سطح پوست جرقه‌ای شکل می‌گیرد و بدون آن که نوک دستگاه با پوست تماس پیدا کند، سطح پوست تبخیر می‌شود و بدین ترتیب بخش اضافی پوست به‌صورت نقطه‌ای و ظریف از بین می‌رود و پوست سفت می‌شود. پس پلکسر روشی عالی برای بهتر کردن شرایط پوست در مناطق خاص نظیر پلک فوقانی است.

پلکسر چه کاربردهایی دارد؟

از پلکسر می‌توان برای سفت کردن بخش‌های مختلف پوست (و در حقیقت جوانسازی پوست) استفاده کرد. با افزایش سن، پوست صورت و بدن بخشی از انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد. این عارضه پلک‌ها را نیز گرفتار می‌کند و در نتیجه به‌تدریج و با گذشت اجتناب‌ناپذیر زمان و افزایش ناگوار سن، پلک فوقانی شل‌تر و آویزان‌تر می‌شود و می‌تواند به‌صورت حالتی خسته دهد و سبب شود تا سن بیشتر از مقدار طبیعی به نظر برسد. می‌شود به سراغ جراحی رفت و با کمک عمل جراحی بلفاروپلاستی، پوست و چربی اضافی پلک فوقانی را برداشت، اما جراحی دردسرهای خودش را دارد و برای بسیاری خوشایند نیست. اینجاست که پلکسر وارد کار می‌شود. با کمک جراحی نرم با پلکسر می‌توان پوست پلک‌ها را سفت کرد و آن حالت خستگی ناشی از افتادگی پلک‌ها را از بین برد.

پلکسر برای افتادگی پلک فوقانی چگونه انجام می‌شود؟

بعد از مشاوره با متخصص پوست در تهران و پس از این که به نتیجه رسیدید که پلکسر می‌تواند به شما کمک کند و از شدت افتادگی پلک بالایی شما کم کند، قبل از انجام پلکسر کرم بی‌حس‌کننده روی پلک شما قرار داده می‌شود تا محل انجام پلکسر کاملا بی‌حس شود. بعد از گذشت زمانی در حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت شرایط برای انجام پلکسر آماده است. روی تخت می‌خوابید و پزشک بالای سر شما قرار می‌گیرد. کرم بی‌حس‌کننده را پاک می‌کند و جراحی نرم با پلکسر آغاز می‌شود. در طول روند انجام بلفاروپلاستی با پلکسر که در حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، تنها ممکن است احساس گرمای نقطه‌ای در پلک خود داشته باشید.

بعد از انجام پلکسر چه اتفاقی می‌افتد و چه کارهایی باید انجام بدهید؟

بعد از انجام بلفاروپلاستی با پلکسر، انتظار تورم پلک فوقانی را داشته باشید. برای این که این عارضه (که می‌تواند تا ۵ روز هم طول بکشد)، زودتر از بین برود، هنگام خوابیدن سر خود را بالاتر بگذارید و بعد از درمان از کیسه یخ (هر ساعت ۱۰ دقیقه) استفاده کنید. در ضمن محل برخورد جرقه‌های دستگاه پلکسر (محل سوختگی پوست پلک) به‌صورت نقطه‌هایی برای چند روز باقی می‌ماند. در مدت چند روز دلمه‌های نقطه‌ای می‌ریزند و پوست پلک شما حالت طبیعی پیدا می‌کند. در این مدت بهتر است از تماس مستقیم با نور خورشید دوری کنید، در صورت لزوم از عینک آفتابی استفاده کنید و از کرم پوشاننده‌ای را که پزشک برای شما تجویز می‌کند، استفاده کنید. استفاده از کرم‌های کورتونی ضعیف مانند هیدروکورتیزون چشمی یا آنتی‌بیوتیک‌های موضعی مانند اریترومایسین (البته با نظر پزشک) می‌تواند مفید باشد.

برای برطرف شدن افتادگی پلک فوقانی نیاز به چند جلسه پلکسر دارید؟

تعداد جلسه‌های پلکسر بستگی به میزان شلی پوست پلک فوقانی دارد و بین ۱ تا ۴ جلسه متغیر است. حداقل باید ۱ ماه بین دو جلسه فاصله بگذارید تا پوست پلک فوقانی به‌طور کامل التیام پیدا کند. همانطور که قبلا ذکر شد، لازم است که در ماه قبل از انجام پلکسر از تماس مستقیم با نور خورشید، آفتاب گرفتن یا برنزه کردن خودداری کنید. تیره شدن پوست در اثر تماس با اشعه آفتاب می‌تواند سبب شود تا جای نقاط سوختگی پلکسر تیره شوند و هرچند این عارضه قابل درمان است، اما وقتی می‌شود از ایجاد آن پیشگیری کرد، چرا باید به سراغ درمان برویم؟

چه زمانی نتیجه پلکسر ظاهر می‌شود؟

با کمک پلکسر بدون برش یا خونریزی یا صدمه دیدن بافت‌های مجاور می‌توان افتادگی پلک را درمان کرد. نتیجه بلفاروپلاستی پلکسر، کاهش افتادگی پلک فوقانی به‌صورت طبیعی است که معمولا بلافاصله بعد از انجام پلکسر مشهود است، اما معمولا ۱ هفته بعد از ریختن دلمه‌ها بهتر مشخص می‌شود.