تفاوت بوتاکس و فیلر

در این مقاله به بررسی تفاوت بوتاکس و فیلر خواهیم پرداخت؛ گزینه‌های درمان چین و چروک‌های صورت، بسیار زیاد و متنوع است که همین موضوع انتخاب را سخت خواهد کرد. سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس) و فیلرها دو روش درمانی طولانی مدت هستند. 

از هر دو روش می‌توان برای رفع چین و چروک استفاده کرد، اما تفاوت‌های مختلفی بین آنها وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. از بوتاکس و فیلرهای پوستی برای درمان چین و چروک‌های صورت استفاده می‌شود. هر دو از راه تزریق به پوست وارد شده اما در کاربرد کمی متفاوت هستند.

بوتاکس

بوتاکس یک فرم خالص از سم بوتولینوم است که از باکتری‌ها به دست می‌آید. اگرچه در مقادیر زیاد کشنده است، مقدار کم و تنظیم شدۀ بوتاکس مدت‌هاست که برای اصلاح چین و چروک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سم یک آرام‌بخش ماهیچه بوده و از آن برای درمان اختلالات عصبی ناشی از ضعف عضلات، استفاده شده است. از این دارو برای درمان میگرن و سایر شرایط پزشکی نیز استفاده می‌شود. اساس کار بوتاکس، مسدود کردن سیگنال‌های عصبی در عضلات محل تزریق است. هنگامیکه سیگنال‌های عصبی قطع شود، عضله مورد نظر، به طور موقت فلج یا یخ‌زده می‌شود. بدون حرکت ماندن این عضلات منتخب در صورت، ممکن است چین و چروک را کاهش داده یا حتی از بین ببرد. بوتاکس در درجۀ اول برای درمان چین و چروک داینامیک استفاده می‌شود. این چین و چروک‌ها به طور طبیعی در قسمت فوقانی چهره، مانند اطراف چشم، دهان و بین ابروها (خط اخم) ایجاد شده که با افزایش سن بیشتر می‌شوند. تزریق بوتاکس باعث آرامش عضلات در نزدیکی این چین و چروک‌ها شده و عدم حرکت عضلات باعث کاهش چین و چروک داینامیک می‌شود. بوتاکس روی خطوط و چین و چروک‌های ظریف ناشی از افتادگی صورت، تأثیرگذار نخواهد بود. این نوع از چروک‌ها به عنوان چین و چروک استاتیک شناخته می‌شوند. چین و چروک‌های استاتیک شامل خطوطی در گونه‌ها، گردن و نواحی فک می‌شود. به یاد داشته باشید که تزریق بوتاکس تنها باید توسط متخصص پوست انجام گیرد. مدت زمان تزریق فقط چند دقیقه به طول می‌انجامد و نتایج قابل توجه ظرف دو هفته طول نمایان خواهد شد.

فیلرها

فیلر برای از بین بردن چین و چروک استاتیک مناسب بوده که شامل چروک‌های اطراف دهان و در کنار گونه ها میشود. این چین و چروک ها معمولاً نتیجه از بین رفتن کلاژن و خاصیت ارتجاعی در پوست به وجود می آید. آنها در درجۀ اول برای درمان خطوط لبخند استفاده می‌شوند. یکی از محبوب‌ترین موارد استفاده از فیلرها برجسته کردن لب و گونه‌هاست. در برخی موارد نیز از فیلرها برای کاهش ظاهر زخم‌ها و رفع تیرگی دور چشم استفاده می شود. فیلرها برای برجسته کردن نواحی دیگر بدن ، مانند سینه ها ، تأیید نمی شوند. مدت زمان تأثیر و همچنین ماندگاری انواع فیلرها متفاوت است. ماندگاری برخی از فیلرها ۶ ماه طول و برخی دیگر تا ۲ سال یا بیشتر به طول می‌انجامد.

تفاوت تأثیرگذاری بوتاکس و فیلر

آیا بوتاکس موثر است؟

تأثیر بوتاکس برای بیشتر افراد نتیجه‌بخش خواهد بود. احتمالاً بیمار در طی یک هفته بعد از تزریق، اثرات قابل ملاحظه ای خواهد دید. عوارض جانبی حداقل بوده و بیشتر آنها پس از مدت کوتاهی از بین می روند.

بیمار پس از تزریق، قادر خواهد بود فعالیت‌های روزانۀ خود را از سر بگیرد. اثرات بوتاکس حدود ۳ تا ۴ ماه ماندگار خواهد بود.

آیا فیلر موثر است؟

فیلرهای پوستی نیز مؤثر تلقی می‌شوند و نتایج به طور کلی طولانی‌تر از نتایج حاصل از بوتاکس است. با این وجود، نتایج بسته به نوع دقیق فیلری که انتخاب می‌کنید، متفاوت است.

قیمت بوتاکس و فیلر

از تفاوت‌های بوتاکس و فیلر می‌توان به قیمت آنها اشاره کرد. بوتاکس و فیلر در مطب‌های زیبایی تحت نظر پزشک متخصص پوست در تهران در دسترس هستند.

قیمت بوتاکس

یکی از مزایای بوتاکس این است که تزریق بدون نیاز به عمل جراحی یا زمان بهبودی، ایمن و مؤثر است. بسته به اینکه چه مناطقی از صورت تحت درمان قرار می‌گیرد و همچنین نوع مواد مصرفی، قیمت متفاوت خواهد بود که در جلسه مشاوره مشخص خواهد شد. در برخی موارد باید درمان‌های بیشتری جهت بهبودی کامل انجام شود که یکی از این روش‌ها ترکیب بوتاکس با فیلر است.

قیمت فیلر

فیلرهای پوستی معمولاً توسط متخصص پوست یا جراح پلاستیک تزریق می‌شود. هزینه نیز بستگی به نوع فیلر و نواحی تزریق دارد.

حرف آخر

فیلرهای پوستی ممکن است نتایج طولانی مدت بیشتری نسبت به بوتاکس داشته باشند، اما این تزریق‌ها عوارض جانبی بیشتری نیز نسبت به تزریق بوتاکس دارند. همچنین باید به خاطر داشته باشید که بوتاکس و فیلرهای پوستی مشکلات متفاوتی را درمان کرده و معمولاً در نواحی مختلف صورت مورد استفاده قرار می گیرند. آنها ممکن است در کنار هم به عنوان درمان‌های موازی مورد استفاده قرار گیرند تا نتایج دلخواه بدست آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *