درمان تیرگی زیر چشم

برای همه ما این سوال وجود دارد که درمان تیرگی زیر چشم چگونه انجام می‌شود. حلقه سیاه زیر چشم‌ها یا تیرگی زیر چشم حالتی است که معمولا نوعی بیماری یا مشکل طبی به شمار نمی‌رود، اما از نظر زیبایی و ظاهر اهمیت زیادی دارد. بسیاری از افراد از تیره بودن نسبی پلک تحتانی در مقایسه با سایر قسمت‌های صورت خود شکایت دارند و برای درمان این مشکل مراجعه می‌کنند.
تیرگی زیر چشم می‌تواند در انواع گروه‌های سن، در هر دو جنس مذکر و مونث و در تمامی نژادها مشاهده شود. این عارضه نه سلامت را به خطر می‌اندازد و نه سبب ناتوانی قابل توجه می‌شود، اما می‌تواند از نظر احساسی مهم باشد و به‌ویژه در خانم‌ها فکر را به خود معطوف کند. وجود تیرگی زیر چشم سبب می‌شود که فرد خسته، غمگین و یا حتی خواب‌آلود به نظر برسد. البته باید توجه داشت که خستگی عمومی به‌ویژه کمبود خواب می‌تواند تیرگی زیر چشم را تشدید کند.

علت تیرگی زیر چشم چیست؟

سه علت اصلی را برای تیرگی زیر چشم ذکر می‌کنند:

◽ وجود رنگدانه اضافی در پوست پلک پائین
◽ نازک بودن پوست پلک پائین و نمایان بودن عروق زیر پوست
◽ ایجاد سایه در نتیجه شل بودن پوست پلک و ایجاد خط اشک

وجود رنگدانه زیاد در پوست پلک پائین

وجود رنگدانه زیاد در پوست پلک پائین از جمله علل شایع ایجاد تیرگی زیر چشم است. در داخل پوست سلول‌هایی به نام ملانوسیت وجود دارند که رنگدانه‌ای به نام ملانین تولید می‌کنند و این رنگدانه را به سلول‌های پوست می‌رسانند و رنگ پوست را بوجود می‌آورند.

در اثر عوامل مختلف ممکن است تعداد ملانوسیت‌ها زیاد شود و این سلول‌ها ملانین بیشتری تولید کنند و بدین ترتیب رنگ پوست تیره‌تر از معمول شود. به عنوان مثال گاه به دنبال التهاب (مثلا آلرژی پلک) ملانوسیت‌ها ملانین بیشتری تولید می‌کنند و سبب تیرگی رنگ پوست زیر چشم می‌شوند.

اگر علت تیرگی زیر چشم تجمع رنگدانه باشد، ناحیه تیره به رنگ قهوه‌ای و به‌صورت نواری با انحنای مختصر در امتداد و با شکل حدقه چشم دیده می‌شود. اگر پوست پلک تحتانی با انگشت کشیده شود، ناحیه تیره گسترش می‌یابد و تیرگی آن کم نمی‌شود.

متخصصان پوست  علل مختلفی را برای تجمع رنگدانه یا سلول‌های رنگدانه‌ای (ملانوسیت‌ها) در پوست ذکر می‌کنند که از آن جمله می‌توان به علل مادرزادی (مانند نوعی خال مادرزادی به نام خال اتا)، علل محیطی (تماس بیش از حد با نور خورشید یا استفاده از برخی از داروها) و بیماری‌های مختلف (مانند آلرژی سرشتی) اشاره کرد.

نازک بودن پوست پلک پائین و مشخص بودن عروق زیر پوست

درست در زیر پوست پلک پائین عضله حلقوی، دور چشم (عضله اربیکولاریس اکولی) قرار دارد. پوست این قسمت از بدن نازک و چربی زیر پوستی کم است یا وجود ندارد. بنابراین اگر پوست پلک پائین بیش از حد نازک باشد، می‌توان از طریق آن شبکه رگ‌های زیر پوستی و عضله حلقوی دور چشم را به‌صورت سایه‌ای تیره مشاهده کرد. در این حالت معمولا تیرگی زیر چشم در تمام پلک پائین قابل مشاهده است و ته رنگ بنفش دارد (همان رگ‌های خونی که توسط لایه نازکی پوست پوشیده شده‌اند). این نوع تیرگی در سمت داخل پلک پائین بیشتر است و در خانم‌ها در هنگام قاعدگی تشدید می‌شود. یادتان باشد که اگر علت تیرگی پلک پائین نازکی پوست و به چشم آمدن عروق زیر آن باشد، وقتی پوست پلک را با انگشت می‌کشیم، تیرگی بیشتر می‌شود (چون با کشیدن پوست پلک، پوست نازک‌تر شده، عروق زیر آن بیشتر به چشم می‌آیند).

چه درمان‌هایی برای تیرگی زیر چشم وجود دارد؟

درمان‌های مختلفی را برای تیرگی زیر چشم پیشنهاد می‌کنند. باید توجه داشته که برای درمان مناسب تیرگی زیر چشم ابتدا باید علت آن را تشخیص داد. اگر تیرگی زیر چشم به سبب تجمع رنگدانه در پوست باشد، درمان‌های دارویی، لیزر یا پیلینگ شیمیایی می‌توانند موثر واقع شوند. اگر علت تیرگی زیر چشم نازکی پوست پلک و نمایان بودن عروق زیر پوست باشد، تزریق فیلر مفید واقع می‌شود و بالاخره اگر تیرگی زیر چشم از شلی پوست پلک ناشی شده باشد، درمان باید متوجه برطرف کردن این علت باشد. در کل برای درمان تیرگی چشم می‌شود از روش‌های زیر استفاده کرد:

◽ استفاده از داروهای موضعی
◽ انجام پیلینگ شیمیایی
◽ درمان با لیزر
◽ درمان با تزریق ژل

استفاده از لیزر برای درمان تیرگی زیر چشم

در سال‌های اخیر از لیزر بطور فزاینده‌ای در تخصص پوست برای زیباسازی و جوانسازی استفاده می‌شود. ۱- با استفاده از لیزرهای اختصاصی برای ضایعات رنگدانه‌ای پوست (لیزرهای کیو سویچ) می‌توان بخوبی آن نوع تیرگی زیر چشم را که در اثر افزایش رنگدانه ایجاد می‌شود، درمان کرد. لیزرهای کیو سویچ لیزرهایی اختصاصی برای درمان ضایعاتی پوستی ناشی از رسوب رنگدانه (ملانین) هستند. در هنگام درمان تیرگی زیر چشم با لیزر باید مراقب چشم بود و اقدامات لازم برای حفاظت چشم از اشعه لیزر را انجام داد، چرا که چشم بویژه در برابر اشعه لیزر آسیب‌پذیر است. ۲- با استفاده از لیزرهای که برای بازسازی سطح پوست بکار می‌روند (مانند لیزر دی اکسید کربن) می‌توان وضعیت شلی پوست پلک و خط اشک را بهبود بخشید. این نوع لیزرها گرما را وارد پوست می‌کنند و سبب سفت شدن پوست می‌شوند و کلاژن‌سازی را تحریک می‌کنند.

تزریق فیلر برای درمان تیرگی زیر چشم

همانطور که قسمت اول مقاله اشاره شد، یکی از علل تیره بودن زیر چشم، نازک بودن پوست پلک و نمایان بودن شبکه رگ‌های زیر پوست است. به عبارت دیگر ترکیب شفاف و نازک بودن پوست و پر رگ بودن بودن بافت‌های زیر پوست پلک رنگی تیره در زیر چشم بوجود می‌آورد. برای از بین بردن این حالت می‌شود با تزریق چربی (از بدن خود بیمار) یا فیلر ضخامت پوست را افزایش داد و کاری کرد که تیرگی رنگ ناشی از زیادی رگ‌های خونی به چشم نیایند، درست مثل این که با تزریق چربی یا فیلر ضخامت پوست را بیشتر می‌کنیم.